Plany budowy nowej drogi łączącej Jasło z Pilznem wzbudziły spore zainteresowanie mieszkańców. Podczas konsultacji przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawili alternatywne warianty przebiegu trasy.
Konsultacje odbyły się we wszystkich gminach, gdzie miałaby przebiegać nowa droga. Na wywieszonych mapach mieszkańcy mogli zapoznać się, jak miałaby wyglądać. Przedstawiciele projektanta firmy Multiconsult i inwestora GDDKiA oddział w Rzeszowie przedstawili mieszkańcom alternatywne warianty przebiegu trasy, w tym obwodnic Pilzna, Jasła, Brzostku i Kołaczyc. Planowana do przebudowy trasa wynosi 35 km, w tym 21 km to nowy przebieg, czyli obwodnice, a 14 km to rozbudowa istniejącego odcinka drogi krajowej 73.
– Od sierpnia br. prowadzimy prace projektowe w bardzo wstępnym pierwszym etapie prac przygotowawczych dotyczących rozbudowy drogi krajowej nr 73 na odcinku Pilzno-Jasło. Założenie jest takie, aby poszukać nowych przebiegów tej drogi, obwodnic dla miast na tej trasie. Na pozostałym odcinku będzie przebiegać po istniejącej drodze – mówi Joanna Sowa, naczelnik wydziału dokumentacji GDDKiA.
Podczas spotkania w Gimnazjum nr 1 w Jaśle (17 listopada) projektanci zaprezentowali wstępne warianty przebiegu obwodnicy omijającej centrum miasta. W sumie są cztery – dwa wschodnie i dwa zachodnie. Część włącza się do drogi krajowej nr 28 w kierunku Gorlic, a pozostałe w kierunku Krosna. W tej chwili trwa analiza natężenia ruchu samochodowego i to ona będzie dodatkowym argumentem w wyborze przebiegu trasy.
Przebudowana droga ma być trasą klasy technicznej GP (główna ruchu przyśpieszonego) o szerokości 7 m. Miałaby być to droga jednopasmowa, z ograniczeniem prędkości w terenie zabudowanym do 60 km/h, w niezabudowanym 70 km/h.
Jaślan interesowały sprawy wywłaszczeń i ewentualnych odszkodowań, ile gruntu stracą wskutek tej inwestycji. Mogli też wskazać inną wersję przebiegu trasy i zgłaszać zmiany w projekcie.
Nikt nie ma wątpliwości, że jest ona potrzebna, ale zasadniczym pytaniem była kwestia terminu rozpoczęcia budowy drogi. Mieszkańcy osiedla Kaczorowy zwracali uwagę, że już kilka lat temu były plany budowy obwodnicy Jasła, która miała m.in. przebiegać przez to osiedle i nic z tego nie wyszło, takie odległe planowanie blokuje inne inwestycje.
– Realizujemy inwestycje, które są zapisane w programie rządowym na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025. Ta inwestycja nie jest w tym programie ujęta. Jeżeli patrzylibyśmy na techniczne możliwości, bo taki harmonogram został przygotowany, byłaby możliwość zrealizowania tej inwestycji do 2023 roku przy założeniu, że na każdy etap prac będziemy mieć finansowanie – wyjaśnia J. Sowa.
Tak odległa kwestia powstania drogi sprawiła, że obecni na spotkaniu nie dowierzali, że ona w ogóle powstanie. – Tradycyjnie fundujecie nam wirtualną drogę. Propozycja, która może kiedyś przy dobrych układach powstanie, jest mało przekonująca – mówił jeden z mieszkańców obecny na spotkaniu.
Spotkania, które odbyły się w gminach były elementem przygotowywanej dokumentacji. Projektanci chcieli poznać zdanie mieszkańców na temat proponowanych wariantów przebiegu trasy. Ponadto 14 dni od spotkania można składać wnioski, uwagi i zastrzeżenia co do planowanego przedsięwzięcia.
Marzena Miśkiewicz/”Nowe Podkarpacie”
Tekst ukazał się w numerze 47 Tygodnika regionalnego „Nowe Podkarpacie” z 23 listopada br.