Niezadowoleni z zakupów klienci mają prawo do reklamacji. W razie problemów pomoże Jasielska Federacja Konsumentów.
Na co dzień wszyscy korzystamy z ofert wielu sklepów i punktów usługowych kupując towary. Jednak często okazuje się, że to, co otrzymaliśmy od sprzedawcy czy usługodawcy znacznie odbiega od naszych oczekiwań. Co wtedy? W takim wypadku możemy liczyć na pomoc Jasielskiej Federacji Konsumentów.
Jasielska Federacja Konsumentów służy obronie praw konsumentów. Co to w praktyce oznacza? Udziela zainteresowanym bezpłatnych porad i pomocy prawnej, gdy pojawia się problem z handlem, reklamacją czy z jakością towarów i usług. Na początek wystarczy odwiedzić punkt JFK albo zadzwonić. Pracownik JFK przygotuje pisemną interwencje skierowaną do sklepu lub punktu usługowego w celu załatwienia zaistniałego problemu, stojąc zawsze po stronie konsumenta i ochronie jego praw. Siedziba jasielskiego oddziału mieści się w budynku JDK w pokoju nr 8. Biuro jest czynne we wtorki w godzinach od 11 do 12 oraz od 14 do 18 i w czwartki od godziny 10 do 12 i od 13 do 14.
Jaślanie najczęściej skarżą się na wadliwość obuwia, telefonów komórkowych, okien, drzwi – w tym usług remontowych oraz sprzętu RTV i AGD. Oczywiście podstawą do złożenia reklamacji jest dowód zakupu lub skorzystania z usługi. Jak się okazuje, jasielscy konsumenci znają swoje prawa, gdyż często korzystają z usług federacji.
– Rocznie wykonujemy ponad 800 porad i interwencji, bezpośrednio, telefonicznie i pisemnie – mówi Ryszard Dranka, prezes oddziału FK w Jaśle. Zdecydowana większość przypadków załatwiona zostaje w sposób ugodowy – dodaje.
Reklamację możemy złożyć do 2 lat od daty zakupu towaru lub skorzystania z danej usługi. Robimy to w ciągu 2 miesięcy od daty ujawnienia przez nas wady towaru. Musimy także pamiętać, że zgodnie z prawem dotyczącym warunków sprzedaży konsumenckiej nie możemy domagać się zwrotu ani wymiany towaru nieużywanego. Jeżeli się rozmyślimy, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania od nas produktu, jest to jedynie jego dobra wola. Wcześniej warto jednak upewnić się, czy jest możliwość „wymówienia sobie” towaru, aby nie mieć później problemów. W jasielskich sklepach i punktach usługowych nie ma z tym trudności. Często, jeżeli zrezygnujemy z zakupu w ustalonym terminie możemy liczyć na zwrot pieniędzy.
Federacja Konsumentów jest organizacją pozarządową działająca na terenie Jasła od 1983 roku.
Joanna Paszyńska – Janas