piątek, 29 marca, 2024

Dwujęzyczne przedszkolaki

0
Dwujęzyczne przedszkolaki
fot. arch.
Udostępnij:

Od września 2022 r. w Przedszkolu Miejskim nr 9 z Oddziałami Specjalnymi i Oddziałami Integracyjnymi w Jaśle w Zespole Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle, realizowany jest Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności – ,,Dwujęzyczne Dzieci – Bilingual Future”, w którym uczestniczą czterolatki z grupy ,,Misie”.

Zasadniczym celem programu jest codzienne, kontekstowe osłuchiwanie dzieci z językiem angielskim. Chłonność umysłu małych dzieci sprawia, że przyswajanie języka obcego staje się bardziej zbliżone do nauki języka ojczystego. Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach, których głównymi bohaterami są sympatyczne, przykuwające uwagę cztery żuczki o odmiennych charakterach i zainteresowaniach. Są to: Zoom, Ring Ring, Splish Splash oraz Tick Tock.

Kurs zbudowany jest z czterech części. Każda z nich reprezentowana jest przez innego bohatera, który przedstawia inną sferę dziecięcego świata, a co za tym idzie – słownictwo. Dzięki nim dziecko oswaja się z różnymi sytuacjami, przyswajając określony materiał, ale także uczy się wielu innych rzeczy jak np. odpowiednich zachowań w różnych okolicznościach. Kluczową rolę w nauczaniu odgrywają specjalnie skomponowane piosenki. Odpowiednie połączenie tekstu z muzyką ułatwia zapamiętywanie i powtarzanie, pomaga w wykształceniu się odpowiednich nawyków wymowy i zwyczajnie sprawia przyjemność. Piosenki nie są tłumaczone na język polski – znaczenie i sens wynikają z kontekstu animacji, co pozwala na równoległe budowanie kompetencji w obu językach.

W czasie zajęć, wychowawcy oraz nauczyciel języka angielskiego, korzystają z przygotowanego zestawu filmów animowanych oraz zabaw językowo-muzyczno-ruchowych, a także specjalnie opracowanego zeszytu ćwiczeń, wykorzystywanego do realizacji zadań graficznych. Przedszkole aktywnie włącza także rodziców w realizację programu, a więc dzieci bawią się także po angielsku w domu.

Z założenia wszystkie dzieci mają kursy domowe, a nauczyciele regularnie motywują rodziców do stwarzania dzieciom codziennie kontekstowego kontaktu z językiem – przynajmniej przez oglądanie bajek z żuczkami i regularne słuchanie piosenek. Działania, poprzez które dzieci uczą się języka angielskiego są tutaj typowymi czynnościami dzieci w tym wieku.

Obcowanie z językiem w czasie codziennych zabaw językowych w przedszkolu pozwala na utrwalenie poznanych słówek i zwrotów oraz wykorzystanie ich podczas spontanicznych zabaw, co sprawia, że dzieci uczą się języka w sposób naturalny. Przedszkolaki chętnie gromadzą się w specjalnie zaaranżowanym na potrzeby programu kąciku, gdzie w towarzystwie bohaterów kursu uczestniczą w zajęciach. Kącik wyposażony jest w dywan edukacyjny, naklejki ścienne, teatrzyk, karty obrazkowe, pacynki oraz opaski na głowę, które są wykorzystywane do realizacji założeń programu.

Poziom zaawansowania języka wzrasta w miarę przechodzenia do kolejnych postaci, gdzie każdy żuczek wprowadza rozszerzoną bazę słownictwa. Przedszkolaki bardzo zaangażowały się i chętnie uczestniczą w zajęciach, a poznane słownictwo słychać w codziennych zabawach czterolatków. Wprowadzenie języka angielskiego i osłuchanie się dzieci w przedszkolu z nowym słownictwem z pewnością zaowocuje łatwością nauki tego języka w szkole podstawowej.

Aneta Domasławska, PM nr 9 w Jaśle