poniedziałek, 17 czerwca, 2024

Jasielscy licealiści „Zwolnieni z Teorii”

0
Jasielscy licealiści „Zwolnieni z Teorii”
Licealiści z I LO w Jaśle: Adam Bugno, Kamilea Dzierbuń, Wiktoria Ryznar oraz Przemysław Kuchta
Udostępnij:

Czwórka jasielskich licealistów udowadnia, że mamy odpowiedzialną i zaangażowaną w sprawy innych młodzież. Chcą pomóc swoim rówieśnikom pokazując, że ze swoimi problemami nie muszą być sami.

Słyszeliśmy o olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, o tym jakie można zrealizować projekty, nauczyć się odpowiedzialności, planowania oraz prowadzenia przeróżnych przedsięwzięć. Umówiliśmy się i w ten sposób powstał projekt SoulCare Initiative – opowiada – mówi Adam Bugno, jeden z uczestników projektu.

Wystartowali pod koniec listopada, a już ich projekt cieszy się sporym zainteresowaniem.

Postanowiliśmy stworzyć ten projekt, gdyż psychiatra dziecięca w Polsce nie stoi na najwyższym poziomie, brakuje psychologów, są długie kolejki na NFZ, a zdrowie psychiczne wśród młodzieży w Polsce nie jest na najwyższym poziomie – mówi Kamilea Dzierbuń,  współinicjatorka projektu. – Jako licealiści chcemy pomóc swoim rówieśnikom, dostarczyć im informacji, pokazać, że nie są sami, podnieść świadomość na temat zdrowia psychicznego oraz zorganizować spotkania zarówno online, jak i stacjonarne z specjalistami w danych dziedzinach – dodaje.

Na uwagę zasługuje fakt, że dla biorącej udział w projekcie grupy nagrodą za zaangażowanie jest tylko satysfakcja.

W zasadzie nie mamy z tego tytułu żadnych profitów – podkreśla Adam Bugno. – W szkole mamy wprawdzie aprobatę dyrektora, ale działamy non-profit, robimy to, bo chcemy i widzimy, że takie działania są potrzebne. Chcemy się przyczynić dla naszego wspólnego dobra.

O projekcie

SoulCare Initiative to projekt skoncentrowany na problemach zdrowia psychicznego wśród młodych ludzi. W obliczu rosnącej liczby przypadków zaburzeń psychicznych w tej grupie wiekowej, inicjatywa ta została stworzona w celu podniesienia świadomości społecznej na temat tego problemu. Problem społeczny, który projekt ten omawia, dotyczy wzrostu ilości przypadków zaburzeń psychicznych wśród osób młodych, obejmujących zarówno dzieci, jak i młodzież. Wzrastające wyzwania związane z presją społeczną, wymaganiami edukacyjnymi, problemami rodzinnymi, czy też wpływem mediów społecznościowych składają się na skomplikowany krajobraz, który może negatywnie wpływać na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Jako zespół skupiamy się na edukacji społeczeństwa, dostarczając informacji, eliminując stereotypy i zmniejszając stygmatyzację związana z tematyką zdrowia psychicznego.

Skutki zaburzeń psychicznych u osób młodych są wielowymiarowe. Mogą obejmować obniżoną samoocenę, trudności w nawiązywaniu relacji społecznych, problemy w nauce, a nawet skłonności samobójcze. Wg statystyk WHO wynika, że nawet 20% nastolatków cierpi na problemy psychiczne. Beneficjenci projektu doświadczają wielu korzyści, gdyż zwiększenie świadomości zdrowia psychicznego przynosi pozytywne zmiany. Jednostki zyskują lepszą samoświadomość i umiejętność radzenia sobie ze stresem. Edukacja pomaga w rozpoznawaniu objawów chorób psychicznych, umożliwiając szybszą interwencję i leczenie. W sferze społecznej projekt eliminuje uprzedzenia i stygmatyzację związaną z problemami psychicznymi, tworząc bardziej wspierające środowisko. Dla młodzieży oznacza to zdolność skutecznego radzenia sobie z presją i emocjami, co wpływa pozytywnie na naukę i relacje z rówieśnikami. Będziemy  organizować wydarzenia społeczne, zamierzamy rozpowszechnić wiedzę na ten temat oraz wspólnie porozmawiać.

Projekt realizują licealiści z I LO w Jaśle: Adam Bugno, Kamilea Dzierbuń, Wiktoria Ryznar oraz Przemysław Kuchta

O Zwolnionych z Teorii

Zwolnieni z Teorii – platforma stworzona przez Fundację Zwolnieni z Teorii (dawniej Social Wolves). Projekt został ujęty na liście Forbes 30 Under 30 Europe, obok m.in. Adele i Malali Yousafzai, oraz wyróżniony w gronie Innovators Under 35 Poland.

Uczestnicy programu zakładają i realizują własne projekty społeczne przy wsparciu platformy zwolnienizteorii.pl. Po rejestracji użytkownik uzyskuje dostęp do praktycznych informacji z dziedziny zarządzania projektami i pokrewnych, które umożliwiają skuteczne działanie na rzecz rozwiązania wybranego problemu społecznego. Za zrealizowany w praktyce projekt uczestnicy uzyskują międzynarodowe certyfikaty biznesowe, sygnowane m.in. przez Project Management Institute ATP. W ciągu pierwszych dwóch lat działania programu skorzystało z niego 18 tysięcy osób, których działania dotarły do 5 milionów beneficjentów.

Realizację projektu śledzić można w mediach społecznościach, Facebooku, Instagramie i Tik-toku

https://www.facebook.com/profile.php?id=61553821505376

oraz na platformie

 http://soulcareinitiative.pl/?fbclid=IwAR2yt-7bTq_KjBMN21g99j-e0K_COmQB5TijHwlYJgrVbUwIx0e5-qNM8YY