czwartek, 28 marca, 2024

Zakorzeniać, a potem uskrzydlać

0
Zakorzeniać, a potem uskrzydlać
Udostępnij:

3 grudnia br. w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Jaśle odbył się wykład pn. „Etapy rozwoju dziecka z uwzględnieniem etapów rozwoju czytelniczego”. Wygłosiła go Elżbieta Olszewska – dyrektor programowy Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”, współautorka książek „Wychowanie przez czytanie” oraz „Z dzieckiem w świat wartości”, pomysłodawczyni i koordynatorka projektu „Generacje-Kreacje. Współpraca międzypokoleniowa”. Wzięli w nim udział nauczyciele, wychowawcy i bibliotekarze zainteresowani rozwojem dzieci i młodzieży.
Obecni na wykładzie wspólnie z prowadzącą prześledzili etapy rozwoju poznawczego, emocjonalnego i czytelniczego dzieci, dowiadując się jednocześnie jakie są najczęstsze błędy wychowawcze popełniane przez dorosłych. W początkowym okresie życia najistotniejszym jest poczucie więzi z minimum jedną osobą. Jeśli nie występuje, zaburza wiele procesów. To jak przebiega dzieciństwo znajduje swe odzwierciedlenie w życiu dorosłej jednostki. Propagatorka głośnego czytania dzieciom zwróciła uwagę słuchaczy na fakt, iż od najmłodszych lat dziecko powinno być zanurzone w potoku słów. W związku z tym etapy rozwoju poznawczego i emocjonalnego należy wykorzystać do tego, by wychować młodego czytelnika. Powinno się umiejętnie kształtować dzieci, tak by najpierw zakorzenić w nich to, co istotne, sprawić by czuły się bezpieczne i kochane, a potem pozwolić im na dalszy rozwój coraz bardziej zindywidualizowany i dopasowany – czyli uskrzydlić.

Wykład był również okazją do rozmowy na temat nowej kampanii społecznej „Fundacji ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” – Mądra szkoła czyta dzieciom. Kampania ma na celu zachętę do codziennego głośnego czytania dzieciom w szkole dla przyjemności, wpisaną w program nauczania.

MBP w Jaśle