piątek, 29 marca, 2024

Oceny w sieci

0
Oceny w sieci
Udostępnij:

W Zespole Szkół Miejskich nr 3 nie ma papierowego dziennika. Zastąpił go elektroniczny. Teraz rodzice i uczniowie mogą w każdej chwili sprawdzić oceny, frekwencję, plan lekcji, harmonogram sprawdzianów, uwagi, termin najbliższej wywiadówki.
W Polsce coraz więcej szkół decyduje się na wymianę dziennika papierowego na elektroniczny. Dziennik elektroniczny to nowoczesny system informatyczny wspierający proces edukacji, który służy nauczycielowi, uczniowi, rodzicowi.

– Umożliwienie łatwego dostępu do informacji znacząco wpływa na skuteczną współpracę między rodzicem a wychowawcą. We współczesnym zapracowanym świecie e-dziennik jest dobrodziejstwem techniki wspomagającym bezpośredni kontakt, rozmowę, szczerą wymianę poglądów między rodzicem a nauczycielem. Oprócz przekazywania aktualnych informacji dotyczących rozwoju młodego człowieka celem e-dziennika jest motywowanie uczniów do osiągania wyższych stopni, zdobywania większej ilości punktów na egzaminach. Wprowadzenie dziennika elektronicznego podnosi jakość kształcenia i wychowania, a jednocześnie spełnia oczekiwania współczesnego społeczeństwa informacyjnego. Nie jest on obecnie nowinką technologiczną, a powszechnym standardem nowoczesnej szkoły – mówi Aleksandra Zajdel-Kijowska, dyrektor Zespołu Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle.

W ZSM nr 3 w Jaśle – w gimnazjum i szkole podstawowej – nauczyciele, uczniowie i rodzice już trzeci rok korzystają z systemu firmy Vulcan obejmującego dziennik elektroniczny dostępny online. To jedyna szkoła w mieście, która wprowadziła e-dziennik. Rodzice i uczniowie mają do niego całkowicie bezpłatny dostęp. Jest to system oferujący najnowszy dziennik elektroniczny na rynku. Dzięki e-dziennikowi rodzice mogą: stale monitorować i szczegółowo analizować postępy dziecka w nauce, na bieżąco kontrolować frekwencję dziecka, stale i bez ograniczeń wymieniać informacje z nauczycielami.

– Uczeń i rodzic mają wgląd do planu lekcji, harmonogramu sprawdzianów, zrealizowanych tematów lekcji, co bardzo ułatwia zarówno organizowanie własnej pracy ucznia, jak i orientację w „przerobionym” materiale dydaktycznym w sytuacji, gdy uczeń był w szkole nieobecny. Rodzice mogą natychmiast zapoznać się z uwagami o zachowaniu dziecka, zapisami dotyczącymi jego sukcesów w konkursach i działalności pozalekcyjnej. Zastąpienie dziennika tradycyjnego e-dziennikiem gwarantuje całkowitą transparentność działań dydaktyczno-wychowawczych szkoły – wylicza zalety e-dziennika dyrektorka szkoły. Warunkiem optymalnego wykorzystania dziennika elektronicznego jest posiadanie przez szkołę odpowiedniej bazy informatycznej. We wszystkich pracowniach znajdują się komputery z dostępem do Internetu. Nauczyciele bezproblemowo posługują się systemem z e-dziennikiem. Rodzice i uczniowie mogą w każdej chwili zalogować się na swoje konto i sprawdzić oceny, frekwencję, plan lekcji, harmonogram sprawdzianów, uwagi, zrealizowane tematy. Szkoła pomaga rodzicom, najczęściej pierwszoklasistów, zapoznać się z funkcjami e-dziennika i jego specyfiką.

Też nieco inny jest system wystawiania ocen. Owszem nauczyciel wystawia oceny za testy, sprawdziany, kartkówki odpowiedzi ustne, pracę na lekcji itd., ale każdej odpowiada waga w hierarchii ocen. – Na podstawie tego system przelicza oceny i oblicza ocenę śródroczną lub roczną. Na pewno jest to sprawiedliwszy system – zaznacza A. Zajdel-Kijowska. Maszyna np. podpowiada, jaką ocenę powinien otrzymać uczeń. Czwórka na przykład zaczyna się od 3, 50, a kończy się na 4, 49. Od 4, 50 zaczyna się piątka itd.

– Dziennik elektroniczny wzmacnia dydaktyczne i wychowawcze zadania szkoły. Ma bardzo duży wpływ na dostosowanie poziomu informatyzacji szkoły do standardów europejskich. Rodzice, uczniowie i nauczyciele bardzo dobrze go oceniają. Uważają, że gwarantuje on rozwiązania wygodne w codziennej pracy nauczyciela, wręcz intuicyjne w użytkowaniu przez rodziców i uczniów – stwierdza dyrektorka ZSM nr 3 w Jaśle.

Marzena Miśkiewicz/Nowe Podkarpacie

Tekst ukazał się w numerze 10 z dnia 11 marc br. tygodnika Nowe Podkarpacie