czwartek, 28 marca, 2024

Profil Zaufany – elektroniczny kontakt

0
Profil Zaufany – elektroniczny kontakt
Udostępnij:

W obecnej sytuacji (stan epidemii) coraz więcej osób korzysta z możliwości załatwiania spraw urzędowych za pośrednictwem komunikacji elektronicznej. Wiele z nich jest możliwe dzięki posiadaniu Profilu Zaufanego.

W związku z tym, że w czasie epidemii dużo instytucji jest zamkniętych, Urząd Miasta  jest aktualnie  jedynym w pełni funkcjonującym punktem potwierdzającym na terenie Jasła, w którym można potwierdzić Profil Zaufany. Powoduje to niestety kolejki i gromadzenie się osób, czego chcemy uniknąć. Pamiętajmy, że profil założony przy wykorzystaniu bankowości elektronicznej jest potwierdzany przez bank i nie wymaga wizyty w placówce potwierdzającej! Nie jest zatem konieczne przychodzenie do Urzędu.

Poniżej przedstawiamy  kilka ważnych  informacji, co zrobić by skutecznie i bez kolejek założyć profil zaufany:

  • Najłatwiej założyć Profil zaufany przy wykorzystaniu bankowości elektronicznej. Usługę taką posiadają: PKO BP, ING Bank Śląski, Bank Millennium, Inteligo, Bank Pekao, mBank, BZWBK, Alior Bank oraz w serwisie Envelo. Szczegółowe informacje znajdują się stronach internetowych poszczególnych banków.
  • Można również skorzystać z serwisu https://pz.gov.pl  wybierając „Załóż Profil Zaufany i potwierdź – w punkcie potwierdzającym”. Profil założony w ten sposób wymaga jednak osobistego potwierdzenia tożsamości, w ciągu 14 dni od złożenia wniosku, w jednym z wybranych punktów potwierdzających.

 Jeśli wypełniasz wniosek pamiętaj, że:

  • Identyfikator użytkownika każdy nadaje samodzielnie; nie może on jednak zawierać polskich znaków, a wielkość wprowadzanych liter ma znaczenie.
  • Hasło zabezpieczające musi być mocne powinno składać się z co najmniej 8 znaków, w tym co najmniej 1 dużej litery, 1 małej, 1 cyfry lub znaku specjalnego.
  • Dane osobowe najlepiej spisać z dowodu osobistego. Jeśli wnioskodawca posiada drugie imię należy je uzupełnić. Trzeba zwróć szczególną uwagę na pisownię – obowiązują polskie znaki i np. Stanislaw to nie to samo co Stanisław !!! System jest powiązany z systemem „Źródło”, więc wniosek z błędnymi danymi zostanie odrzucony.
  • Należy sprawdzić poprawność adresu e-mail, aby docierały wszystkie powiadomienia z systemu.
  • Ważne jest, aby podać prawidłowy numer telefonu komórkowego poprzedzając go kierunkowym (dla Polski +48). Jeśli podany zostanie zagraniczny numer komórkowy kody autoryzujące mogą przychodzić z opóźnieniem.
  • Należy zapoznać się z przepisami dotyczącymi profilu zaufanego i podpisu zaufanego, a następnie zarejestrować się.
  • Następnie należy postępować zgodnie z instrukcją (trzeba uzupełnić numer kodu autoryzującego).
  • W przypadku zakładania profilu zaufanego w inny sposób niż poprzez bankowość elektroniczną, zarejestrowany wniosek kończy się komunikatem informującym o konieczności udania się w ciągu 14-dni do placówki potwierdzającej. Do punktu potwierdzającego należy się zgłosić z dowodem tożsamości, podpisać przekazany wniosek we wskazanym miejscu i jeden egzemplarz pozostawić w punkcie.
  • Ważne: Można mieć aktywny tylko jeden profil zaufany (identyfikacja po numerze PESEL), więc kolejny złożony wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego zostanie odrzucony przez system (nie można będzie go skutecznie potwierdzić w punkcie).

Szczegółowe informacje jak założyć profil zaufany przez Internet albo w punkcie potwierdzającym są dostępne pod adresem https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany

Filmy instruktażowe dostępne są pod adresami: https://www.youtube.com/watch?v=92VAusBFgGs oraz https://www.youtube.com/watch?v=7HvaHhsYyUU

Dodatkowe informacje dotyczące potwierdzania Profilu Zaufanego można uzyskać w Wydziale Wspierania Przedsiębiorczości Urzędu Miasta w Jaśle pod numerem telefonu: 13 44 86 341 lub adresem email: cedg@um.jaslo.pl

www.gov.pl/ Urząd Miasta w Jaśle