Tygodniowy styczniowy wyjazd do Chani – greckiego miasta na wyspie Krecie był dla grupki uczniów Gimnazjum nr 2 w Jaśle kolejnym etapem projektu Erasmus+.
Uczestniczyli w nim uczniowie i nauczyciele z 7 partnerskich krajów: Grecji, Holandii, Polski, Portugalii, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch. Nasz kraj reprezentowali: Aleksandra Leśniak, Natalia Więcek, Miłosz Kardaś i Dawid Skocz oraz ich nauczycielki – Agata Hap i Jadwiga Moskal. Zgodnie z zasadami projektu uczniowie mieszkali w domach rodzin greckich. Z jednej strony stanowiło to wyzwanie ze względu na język oraz różnice kulturowe, z drugiej jednak umożliwiało realizację jednego z głównych celów projektu jakim jest zwiększanie motywacji uczniów do nauki języków obcych, poprzez uświadamianie im użyteczności języka w kontaktach z osobami z innych państw, zdobywaniu informacji, wiedzy oraz umiejętności. Istotna była też integracja młodzieży ze sobą, nawiązywanie nowych przyjaźni i poznawanie zwyczajów, tradycji, kultur i dziejów swoich państw.
Ten realizowany projekt jest dla jasielskiego Gimnazjum nr 2 już czwartym międzynarodowym projektem edukacyjnym, w którym bierze udział. Nosi nazwę E.L.I.O.T., czyli „Doskonalenie umiejętności podstawowych oraz zwalczanie przedwczesnego kończenia edukacji poprzez wielokierunkowe empiryczne uczenie się oparte na technikach teatralnych”. Rozpoczął się we wrześniu 2016 r. i trwać będzie do końca października 2018 r. Uczestniczą w nim takie państwa i miejscowości: Włochy – Tarquinia (koordynator projektu), Grecja – Chania na wyspie Kreta, Węgry – Délegyháza, Portugalia – Montemor-o-Velho, Holandia – Rotterdam, Wielka Brytania – Barrow-in-Furness i Polska – Jasło (Gimnazjum nr 2). Projekt E.L.I.O.T został opracowany w celu poprawy poziomu podstawowych umiejętności, w tym czytania i pisania, poprzez wielokierunkowe empiryczne uczenie się oparte na technikach teatralnych (DiE). Projekt zakłada, że w celu zwiększenia zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa, niezbędna jest poprawa umiejętności czytania i pisania. Można to skutecznie osiągnąć dzięki teatralnym technikom uczenia się opartego na praktycznym działaniu i aktywności. Celem projektu jest zwiększenie motywacji uczniów do nauki i aktywnego uczestnictwa w życiu codziennym, w szkole, w rodzinie, w środowisku lokalnym.
Realizacja działań projektowych jest ciekawa i urozmaicona, w wielu przypadkach bardzo twórcza. Ma charakter edukacyjny i wychowawczy. Odbywają się spotkania wirtualne młodzieży i nauczycieli, spotkania robocze dla nauczycieli, wyjazdy mieszane – uczniów i nauczycieli oraz warsztaty edukacyjne. Uczestnicy projektu spotykają się regularnie wirtualnie – na platformie TwinSpace i Facebooku oraz osobiście podczas wyjazdów zagranicznych. Od września 2016 r. odbyły się już spotkania we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Holandii, (dwukrotnie) Portugalii i Grecji (dwukrotnie). Uczniowie z Jasła uczestniczyli już dwa razy w warsztatach teatralnych oraz wyjeździe do teatru w Krakowie. W planach uczestników projektu są jeszcze wyjazdy na Węgry, do Włoch i spotkanie podsumowujące projekt w Polsce, w Jaśle.
Pobyt na słynnej z mitologii i najstarszych dziejów Grecji Krecie umożliwił uczniom rozwijanie szeregu umiejętności w zakresie przedmiotów ścisłych oraz humanistycznych gdyż podczas wspólnych zajęć mieszane międzynarodowe grupy uczniów wykorzystując różnorodne techniki teatralne rozwiązywały zagadki matematyczne i humanistyczne. Poniedziałek, wtorek i czwartek były to dni pracy przeznaczone na realizację zadań projektowych: zajęć teatralnych skupionych według trzech jednostek lekcyjnych: STEM-u (tzn. przedmiotów ścisłych), języka ojczystego i języka angielskiego. Uczniowie świetnie się bawili starając odgadnąć znaczenie różnorodnych zwrotów i przedstawiając je za pomocą gestów, mimiki, scenek sytuacyjnych czy „zastygłych obrazów” (freeze frames). Wykorzystując dramę mieli okazję do zaprezentowania bogactwa i specyfiki swojego języka ojczystego. W czwartek skupiono się na problematyce komunikacji międzyludzkiej – uczestnicy odgrywali różne role związane z relacjami społecznymi, miłością, przyjaźnią i rodziną. Dla uczniów było to trudne ale bardzo przydatne doświadczenie zmuszające do uruchomienia empatii, wyobraźni, kreatywności i ekspresji swoich uczuć. Była to wspaniała edukacyjna zabawa.
Przebywanie na pięknej Krecie dało uczestnikom projektu możliwość przybliżenia dziejów greckiej cywilizacji. Zwiedzili oni Knossos, a w nim ruiny pochodzącego z okresu 2000-1570 p.n.e. pałacu króla Minosa, w którym, jak mówi znany na całym świecie mit, kreteński władca uwięził Minotaura – człowieka z głową byka. Wielkie wrażenie na zwiedzających zrobiło Muzeum Archeologiczne w Heraklionie, gdzie zapoznano się z ekspozycją unikalnych dzieł sztuki kreteńskiej od prehistorii do czasów rzymskich. Równie ciekawe było penetrowanie starożytnej Aptery założonej przez Dorów w miejscu, z którego rozciąga się widok na Zatokę Souda oraz wybrzeże Morza Śródziemnego i na majaczące w oddali szczyty Gór Białych. Wspaniale prezentują się tam pozostałości po zabudowaniach miasta Dorów, ruiny hellenistycznej świątyni, rzymskich łaźni i cystern. Niezwykłe wrażenie zrobiły na uczniach i nauczycielach: teatr, ruiny rzymskiej willi, bizantyjski kościół i wenecki klasztor.
Tygodniowa grecka przygoda zwieńczona została konferencją z Apostolosem Voulgarakisem – regionalnym zastępcą gubernatora Chanii. Spotkanie odbyło się w budynku prefektury. Podczas tego sympatycznego spotkania przedstawiciel rządu pogratulował gościom udziału w projekcie, podziękował za pracę włożoną w jego realizację oraz podkreślił rolę edukacji w życiu każdego narodu. Uczestnicy projektu pożegnali się i umówili na kolejne spotkanie na Węgrzech. A jak oceniają udział w projekcie i wyjazd na Kretę młodzi jaślanie – uczniowie Gimnazjum nr 2 ?
Ola Leśniak: „Wyjazd na spotkanie w ramach projektu Erasmus+ był dla mnie okazją do nawiązania nowych znajomości, możliwością ćwiczenia języka angielskiego. Przebywając na Krecie i używając na co dzień tego języka, zauważyłam już pod koniec pobytu, że zdecydowanie poprawił się mój język „mówiony”. Uważam, że naprawdę warto przygotowywać tego typu projekty i uczestniczyć w nich”.
Natalia Więcek: „Wyjazd ten był dla mnie niesamowitą przygodą. Poznałam wspaniałych przyjaciół i spędziłam z nimi wymarzony tydzień. Miałam możliwość uczestniczenia w zajęciach z innymi uczniami. Jednocześnie odwiedziliśmy zabytkowe miejsca, które ukazywały ukryte piękno tej wyspy. W czasie pobytu na Krecie przede wszystkim poprawiłam swój angielski i zobaczyłam jak wygląda porozumiewanie się w innym języku. Nauczyłam się używać dramy oraz rozwiązywać problemy w międzynarodowych grupach. Uważam, że Grecy są bardzo otwarci, mili i sympatyczni. W wielu restauracjach pytano nas skąd jesteśmy i po usłyszeniu odpowiedzi padały polskie zwroty takie jak: „dziękuję”, „bardzo proszę”. Myślę, że Grecy starają się żyć chwilą i nie marnują czasu. Uważam, że takie projekty są niesamowitą okazją do poznania wspaniałych ludzi. Uczestniczenie w projektach tego typu jest przygodą i każdy powinien wziąć w niej udział, nawet jeśli ktoś nie wierzy w swoje umiejętności językowe. Swoim rówieśnikom, którym marzy się taka zagraniczna przygoda radziłabym, żeby się nie bali. Nawet jeśli nie będą w stanie czegoś powiedzieć, to inni zobaczą, że się starają i pomogą”.
Miłosz Kardaś: „Wyjazd do Grecji był dla mnie niesamowitym przeżyciem, które zapamiętam do końca życia. Poznałem tam wiele wspaniałych osób, z którymi na pewno nie stracę kontaktu. Nabyłem wiele umiejętności związanych z dramą oraz lepiej poznałem kulturę grecką. Według mnie Grecy są ludźmi bardzo otwartymi. Wszystkie osoby, które tam poznałem były bardzo miłe i wyrozumiałe. Myślę, że warto uczestniczyć w takich projektach, ponieważ dają one możliwość wyjazdu do innego kraju, zwiedzenia go oraz poznania jego dziejów i kultury. Jestem jak najbardziej za organizowaniem takich projektów. Swoim rówieśnikom, którzy mają szansę na podobną przygodę mogę doradzić – nie stresujcie się takim wyjazdem. Nie przejmujcie się na jakim poziomie jest wasz język angielski. Każdy Ci pomoże, jeśli nie będziesz wiedział jak czegoś powiedzieć”.
Dawid Skocz: „Ten wyjazd był dla mnie niezwykłą przygodą, podczas której poznałem wiele nowych osób oraz nabyłem przydatnych umiejętności. Przede wszystkim mogłem w praktyce wykorzystać język angielski. Oprócz tego, braliśmy udział w warsztatach opartych na dramie, podczas których liczyła się umiejętność pracy w grupie. Grecy są bardzo miłymi i opiekuńczymi osobami. Wszystko traktują z dystansem i nie przykładają tak dużej uwagi do błahostek. Swoim rówieśnikom poleciłbym, aby starali się o możliwość takiego wyjazdu, gdyż jest to niezapomniana przygoda, podczas której mają możliwość nabycia nowych, przydatnych umiejętności, wiedzy i zawarcia kolejnych przyjaźni”.
/dr/
{gallery}galerie/18_rok/erasmus{/gallery}