Nowy most w Osobnicy cieszy nie tylko mieszkańców. Zadowolenia nie kryją władze powiatu. Zrealizowano bowiem inwestycję planowaną od ponad 20 lat.
Dobiegła końca budowa nowego mostu na rzece Bednarce. Inwestycja oczekiwana od dawna. Nowy most to kolejne zadanie zrealizowane przez powiat jasielski na tej drodze. W 2011 wykonano spory odcinek drogi Harklowa – Osobnica, most jest zwieńczeniem tych prac.
O budowie nowego mostu mówiło się już na początku lat 80. Stary, wybudowany jeszcze w 1923 r. nie spełniał żadnych norm bezpieczeństwa. Inwestycja była już praktycznie przygotowana, nastąpiły jednak zmiany ustrojowe, tu i tam się pozmieniało. Budowę nowego mostu odłożona na później. Na kolejne 20 lat temat praktycznie ucichł.
– Kiedy zostałem radnym III kadencji powiatu jasielskiego pierwszym moimi postulatami było doprowadzanie do wybudowania tego mostu – wspomina Henryk Motkowicz, członek zarządu powiatu jasielskiego. – W ub. roku zadanie zostało ujęte w budżecie powiatu na 2012. Złożyliśmy wniosek do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej o dofinasowanie budowy tego mostu. Wartość kosztorysowa wynosiła 2 881 400 zł, my wniosek złożyliśmy na połowę wartości czyli 1 447 700 zł – wyjaśnia Motkowicz.
Wniosek został pozytywnie zweryfikowany, powiat dostał dofinansowanie na jego realizację. W maju ogłoszono przetarg na wykonawcę, w lipcu ruszyła budowa mostu.
Budowa stulecia
– Dla mieszkańców Osobnicy, Harklowej, Pagorzyny i innych okolicznych wsi, to budowa stulecia – podkreśla Motkowicz.
Nowy most ma 24,71 m długości i 8,5 m szerokości użytkowej (w tym 6 metrowa jezdnia i 2 chodniki po 1,25 m).
– Najważniejsza jest jego nośność, która gwarantuje teraz przejazd samochodów o tonażu do 40 ton. Nie będzie już problemów chociażby z dowozem materiałów budowlanych do realizowanych w tym rejonie inwestycji, obecnych i planowanych – dodaje Motkowicz.
Mieszkańcy do końca nie wierzyli, że tym razem tak szybko pójdzie. Prace budowlane rozpoczęto 16 lipca. Zanim rozebrano stary most, dwa tygodnie wcześniej wykonano tzw. kładkę technologiczną dla pieszych, dla samochodów zagwarantowane były dwa objazdy.
– Te 5 miesięcy wyłączenia tego odcinka z ruchu, to niewielkie utrudnienia przy korzyściach, jakie daje nowy most – podkreśla Motkowicz.
Budowa mostu wraz z najazdami, poszerzeniami, wyprofilowaniem łuków na wjeździe i zjeździe z mostu, kosztowały łącznie 1mln 682 tys. zł.
Mieszkańcy są bardzo zadowoleni
– Teraz jest przestrzennie, wygodnie, bezpiecznie i ładnie – mówi Dorota Fałat, mieszkanka jednego z domów położonych w pobliżu mostu.
– Teraz mogą bezpiecznie przejeżdżać nawet duże samochody, wcześniej dopuszczalna nośność wynosiła 8 ton. Pozwolenie na przejazd miały tylko autobusy – dodaje Mieczysława Fałat, mąż pani Doroty.
– Droga jest szersza, po obu stronach są chodniki dla pieszych, są barierki zabezpieczające – wylicza Wioletta Rzońca z Osobnicy. – Wcześniej ruch mógł odbywać się tylko wahadłowo, trzeba było bardzo uważać, by nie zderzyć się z nadjeżdżającym z naprzeciwka samochodem. Nie mówiąc już o tym, co czuli piesi, jak tuż obok nich przejeżdżał rozpędzony samochód – dodaje pani Wioletta.
Przez most codziennie przechodzi kilkudziesięciu uczniów szkoły w Osobnicy. Rodzice są teraz o wiele spokojniejsi o swoje pociechy, zadowoleni są także nauczyciele. – Trudno było nam nie denerwować się i nie obawiać o to, czy dzieciom po drodze do szkoły nic się nie stanie. Stan mostu był fatalny, a dzieci, jak to dzieci, nie zawsze są bardzo zdyscyplinowane na drodze. Teraz są chodniki na moście, to w sposób naturalny dyscyplinuje przechodniów – podkreśla Lidia Dubiel, dyrektorka Zespołu Szkół w Osobnicy.
Ewa Wawro
{gallery}galerie/most::::2{/gallery}