W czwartek, 6 lipca br., poseł Zbigniew Dolata zorganizował w Sejmie konferencję prasową na temat projektu ustawy, zakładającego utworzenie funduszu, przeznaczonego na rozwój dróg gminnych i powiatowych. Zaprosił na nią samorządowców, m.in. starostę jasielskiego Adama Pawlusia.
Podczas konferencji posłowie Prawa i Sprawiedliwości zapowiedzieli złożenie w Sejmie poselskiego projektu ustawy, zakładającego utworzenie funduszu, przeznaczonego na rozwój dróg gminnych i powiatowych. Środki na ich budowę pochodziłyby z nowego podatku drogowego, który byłby wliczony w cenę paliwa.
Zdaniem posła Dolaty, drogi samorządowe, są „mocno niedoinwestowane”. „Bardzo sprawnie rozwija się w Polsce sieć autostrad i dróg ekspresowych, ale znacznie gorzej jest z drogami samorządowymi” – ocenił. Jak mówił, powstanie projektu ustawy to między innymi efekt starań samorządowców, którzy „domagali się jakiegoś mechanizmu, który powodowałby polepszenie jakości dróg”. „Na drogach gminnych i powiatowych rocznie dochodzi do blisko połowy wszystkich wypadków (…) Stąd właśnie ten projekt ustawy” – podkreślił.
Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury, Bogdan Rzońca mówił, że środki w nowym funduszu pochodziłyby z „nowej daniny, w postaci opłaty drogowej”, która byłaby wliczona w cenę paliwa. Dodał, że jest to projekt poselski, a nie rządowy, bo „projekt poselski jest szybszy”. „Chcielibyśmy bardzo szybko przez komisję sejmową i przez Sejm przeprowadzić ten projekt ustawy, tak żeby można było jeszcze w tym roku stworzyć ten fundusz i przesłać te pieniądze, które będą w tym funduszu do samorządów, żeby stan infrastruktury się poprawiał” – powiedział poseł.
Dodał, że projekt ustawy daje możliwość prowadzenia „inwestycji drogowych przez wiele lat”. Jego zdaniem taki zapis pozwoli uniknąć sytuacji, w której w przypadku niewykorzystania przyznanych środków w określonym czasie, samorządy tracą dotację.
Adam Pawluś podziękował parlamentarzystom za tę inicjatywę i podkreślił, że obecnie brak jest wystarczających środków na utrzymanie sieci dróg lokalnych. Dodatkowe środki przyczynią się do poprawy połączeń lokalnych, a przez to do poprawy bezpieczeństwa na drogach – dzięki rozdzieleniu ruchu tranzytowego od lokalnego.
Samorządowy Fundusz Drogowy to pomysł na mechanizm wspierający proces modernizacji sieci dróg lokalnych i regionalnych. Fundusz ten nie miałby zastępować istniejących źródeł finansowania remontów dróg, gminnych, powiatowych i wojewódzkich, a je uzupełniać.
Jego wartością dodaną jest to, iż obok modernizacji dróg, doprowadzić miałby do uporządkowania sieci dróg.
Ponad 1/3 dróg lokalnych i regionalnych posiada niewłaściwą kategorię, co wpływa niekorzystnie na proces zarządzania drogami i efektywność wykorzystania środków publicznych przeznaczanych zarówno na wydatki inwestycyjne jak i bieżące utrzymanie dróg.
Najwięcej błędów w zakresie kategoryzacji dróg dotyczy szczebla lokalnego (drogi gminne i powiatowe), a w mniejszej skali dróg regionalnych (część obecnych dróg powiatowych, drogi wojewódzkie oraz część dróg krajowych).
Środki Samorządowego Funduszu Drogowego mają mobilizować do uporządkowania sieci drogowej.
Uruchomienie tego Funduszu powinno się odbyć w oparciu o regulacje zapisane w znowelizowanej ustawie o drogach publicznych.
źródło: powiat.jaslo.pl