Czasami człowiekowi przypada w udziale zadanie napisania jakiegoś artykułu, czy to naukowego, czy publicystycznego. Niezależnie od rodzaju artykułu i tego, gdzie ma się on pojawić, prawdopodobnie przed jego napisaniem trzeba będzie wykonać coś, co nazywa się researchem. W skrócie: chodzi o przeszukiwanie zasobów Internetu w poszukiwaniu źródeł do artykułu, podobnych tekstów, statystyk i danych. Nawet jeśli artykuł ma być o najnowszym kosmetyku czy czymś, co wydaje się, że nie potrzebuje żadnych źródeł, warto upewnić czytelników, że orientujesz się w branży i najnowszych wiadomościach z niej.
Gdzie zatem zacząć research? Oczywiście, zależy to od typu danego tekstu, jednak pierwsza odpowiedź, jaka się nasuwa do głowy, to użycie wyszukiwarki . Google, Bing czy Yahoo!Search, a nawet DuckDuckGo mają przepastne zasoby, które są na wyciągnięcie ręki. Problemem jednak może być to, że trzeba użyć odpowiednich słów kluczowych, aby znaleźć interesujące nas dane. Zasada numer jeden: należy szukać w języku angielskim. To w tej współczesnej lingua franca powstaje najwięcej zawartości w Internecie, a wszelkie ciekawsze rzeczy są zwykle tłumaczone na język angielski.
Kolejna ważna kwestia: trzeba wiedzieć, czego szukamy. Tak mniej więcej. Przykładowo, fraza „classic cars insurance uk” zapewne zwróci nam oferty licznych firm ubezpieczeniowych, a z ich stron dowiemy się, jak definiowane są „classic cars” i czego można oczekiwać w ramach tego ubezpieczenia. To są dosyć przydatne dane, jeśli się pisze artykuł o zabytkowych samochodach do angielskiej gazety, jednak nie dowiesz się z nich, w jaki sposób miłośnicy historycznej motoryzacji odnoszą się do tych ubezpieczeń, co polecają i czy uważają ubezpieczenie samochodu zabytkowego za łatwą sprawę. Gdy rozwiniesz frazę do „classic cars insurance opinions uk”, zapewne dostaniesz mniej ofert, a więcej zawartości w postaci artykułów, które opisują realia takich ubezpieczeń oraz forów internetowych, na których również znajdują się ciekawe posty dotyczące tego tematu.
Ciężko jednak w artykule cytować „użytkownika ~mika”, dlatego warto znaleźć osoby, które się interesują tego typu samochodami i porozmawiać z nimi. Jeśli rozmowa na żywo nie jest możliwa, warto rozejrzeć się za grupami na portalach społecznościowych, które skupiają miłośników danego tematu. W takich grupach nie tylko uzyskasz chętnych do udzielenia wywiadu, ale i dostaniesz mnóstwo odnośników do ciekawych tekstów, które możesz wykorzystać w swojej pracy. A dalej – wystarczy tylko otworzyć Worda…
Artykuł sponsorowany