sobota, 7 września, 2024

Łatwiejszy meldunek

0
Łatwiejszy meldunek
Udostępnij:

Od 1 stycznia br. kwestie związane z obowiązkiem meldunkowym można załatwić podczas jednej wizyty w urzędzie. Ułatwienia w kwestiach meldunkowych przewiduje ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw.

Główne zmiany:

– nie trzeba najpierw wymeldowywać się w jednym urzędzie, aby w drugim móc się zameldować, wszystko to można załatwić w jednym urzędzie,
– termin na zgłoszenie meldunku został wydłużony z 4 do 30 dni,
– formalności meldunkowych w urzędzie będzie można dopełnić przez ustanowionego pełnomocnika,
– nie ma obowiązku podawania informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania książeczki wojskowej,
– zniesione zostały również sankcje karne m.in. dla obywateli polskich czy obywateli UE za niedopełnienie obowiązku meldunkowego,
– znika obowiązek zameldowania obywateli polskich, obywateli UE, obywateli państw EFTA na pobyt czasowy, który nie przekracza trzech miesięcy,
– właściciele, dozorcy i administratorzy nieruchomości oraz zakłady pracy nie mają obowiązku weryfikowania wypełniania meldunku przez mieszkańców lub pracowników,
– zlikwidowano także obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów.

Zgodnie z ustawą obowiązek meldunkowy zostanie zniesiony początkiem stycznia 2016 roku.

UMJ