– Szkoła jest miejscem gdzie kształtuje się osobowość, rozwijają umiejętności społeczne i formują się wartości. Dlatego tak istotne jest, aby uczniowie mieli świadomość swoich praw i obowiązków wobec szkoły, nauczycieli i siebie nawzajem. Jest to temat bardzo istotny, ponieważ ma wpływ na rozwój, samopoczucie, poziom bezpieczeństwa – mówi Laura Tomaszewska uczestniczka projektu.
W ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii grupa licealistów z 2 LO w Jaśle utworzyła projekt o nazwie Bona Fide, której celem jest zwiększenie świadomości i wiedzy uczniów w zakresie ich praw oraz obowiązków.
W ramach projektu uczniowie zorganizowali m.in. spotkanie z panią mecenas w swojej szkole, która jest specjalistą ds. edukacji prawnej. Dzięki ich zaangażowaniu uczniowie uzyskali dostęp do wiedzy eksperckiej oraz możliwość lepszego zrozumienia działającego w naszym kraju systemu prawnego.
Efekty projektu są widoczne nie tylko w postaci lepszej atmosfery w szkole, ale także w postawach i zachowaniach uczniów. Świadomość swoich praw i obowiązków sprawia, że są oni bardziej odpowiedzialni za swoje działania, a także bardziej zaangażowani w życie szkolne.
Zwolnieni z Teorii to platforma dla studentów i licealistów do tworzenia własnych projektów społecznych.
Każdy, kto ukończy projekt w ramach Zwolnionych z Teorii, zdobywa międzynarodowy certyfikat z zarządzania projektami wydany przez Project Management Institute ATP.
Aby ukończyć projekt, należy zebrać zespól (2-10 osób), a następnie wymyślić pomysł, który później grupa zrealizuje w rzeczywistości. Na platformie każdy zespół musi przejść przez 4 etapy realizacji projektu – Inicjację, Planowanie, Realizację i Zakończenie.
Po przejściu na etap Planowania, każdy ma czas od 1 do 8 miesięcy na realizację projektu. Za ukończony projekt uznaje się taki, który uzyskał odpowiednie minimum beneficjentów w zależności od formatu.
– Wiele osób z naszego otoczenia wraz z rozpoczęciem naszego projektu pytało nas co będziemy z niego mieć. Jednak najważniejszą korzyścią z całego projektu jest zdobyta wiedza i doświadczenie. Nawiązujemy partnerstwa, uczymy się pracy w zespole, opracowujemy nasz plan budżetu i wiele innych zadań, które pozwalają nam na zdobycie cennych umiejętności przydatnych w życiu codziennym. Jednak największą satysfakcję, a także motywację daje nam fakt, że możemy przyczynić się dla społeczeństwa, zrobić coś dobrego, a przy okazji poszerzać przy tym wiedzę – mówi Patrycja Wąsik, jedna z uczestniczek zespołu.
/dr/