sobota, 20 kwietnia, 2024

Za nami kolejne zajęcia Jasielskiego Uniwersytetu Dziecięcego

0
Za nami kolejne zajęcia Jasielskiego Uniwersytetu Dziecięcego
Udostępnij:

Czym różnią się skały i minerały budujące skorupę ziemską? Czy zwierzęta myślą tak jak ludzie? – to tematy podejmowane w dniu wczorajszym na kolejnych warsztatach Jasielskiego Uniwersytetu Dziecięcego.

Zajęcia Juniwersytetu Dziecięcego podzielone są z uwzględnieniem wieku małych studentów na kilka grup. Tematem wczorajszego spotkania grupy starszych (czerwonej, zielonej i niebieskiej) były elementy zoopsychologii i etologii zwierząt. Zajęcia miały pomóc małym studentom odpowiedzieć na pytania: „Czy zwierzęta myślą tak jak ludzie?”, „Czy można stosować taką sama ocenę zachowania w doniesieniu do ludzi i zwierząt?”. Uczestnicy mieli również okazję do wykonania kilku testów psychologicznych, a także mogli poznać znaczenie kliku ciekawych dla nich pojęć: odruch, instynkt, uczenie się. Warsztaty poprowadził dr inż. Marcin Lis, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie.

Natomiast grupa młodszych (żółta i pomarańczowa), której zajęcia odbyły się w Centrum Edukacji „Sowa”, poznawała budowę, właściwości skał i minerałów pod okiem nauczyciela geografii mgr Sebastiana Styczyńskiego.

Młodzi studenci mogli poznać dzisiaj najważniejsze minerały, ich budowę, właściwości oraz sposób powstania. Najmłodsi mogli zobaczyć jak wygląda kwarc w różnej postaci, gips i jak burzy się skała wapienna. Krzesaliśmy również iskrę za pomocą kamieni, próbowaliśmy odnaleźć ślady życia w skałach, obejrzeliśmy ważącego kilka kilogramów amonita, wapienie muszlowe i wiele innych skamieniałości – mówił  Styczyński.

Ciekawe zajęcia przypadły do gustu najmłodszym, którzy z dużym zainteresowaniem przyglądali się budowie skał i minerałów.

Dzisiejsze zajęcia bardzo mi się podobały. Najbardziej to, że mogłam pooglądać kamienie – mówiła Basia, mała studentka Jasielskiego Uniwersytetu Dziecięcego.

Ze wszystkich kamieni najbardziej podobał mi się Halit. Zajęcia są super – mówił Dawid.

Warsztaty miały za zadanie pokazać małym studentom piękny świat kamieni, pobudzić ich wyobraźnię i zainteresowanie. Młodzi studenci otrzymali również zadanie domowe, by z pomocą rodziców zrobić kryształ solny. Jakie będą rezultaty tego eksperymentu? Przekonamy się już za tydzień!

Strona Uniwersytetu: juniwersytet.pl

Weronika Samborska

fot. Weronika Samborska

{gallery}galerie/juniwersytet_2zajecia{/gallery}