czwartek, 28 marca, 2024

Które gimnazjum?

0
Które gimnazjum?
Udostępnij:

Rodzicu wybierz świadomie przyszłość swojego dziecka! To nie żaden slogan reklamowy, to konieczność jeśli odpowiedzialnie podchodzimy do wyboru szkoły dla naszych pociech. I jak się okazuje, to wcale nie jest takie proste.

Ktoś powie: „jak dziecko jest zdolne i chce się uczyć to w każdej szkole osiągnie sukces”. A ktoś inny: „chcesz złapać większą rybę, to weź lepszą wędkę”. Tak czy siak, w dzisiejszych czasach wybór odpowiedniej szkoły dla naszych dzieci nie może być przypadkowy. Pomijając egoistyczną troskę o przyszłość naszego dziecka, wybierając najlepsze szkoły pośrednio zmuszamy inne do „walki o ucznia”, a co za tym idzie do podnoszenia poziomu nauczania i oferty edukacyjnej. Same korzyści!

Z wynikami sprawdzianów szóstoklasistów w powiecie jasielskim już się zapoznaliśmy. Jak wypadły i jak je komentowano przeczytać można tutaj: Podstawówki na cenzurowanym

A o czym informuje nas analiza egzaminów gimnazjalistów?

W powiecie jasielskim mamy 36 gimnazjów. To dużo czy mało jak dla powiatu, który zamieszkuje ok 115 tys. osób? Odpowiedzi na to pytanie poszukajmy patrząc na liczbę uczniów zdających egzamin gimnazjalny w poszczególnych szkołach.

Ciekawy jest także procent uczniów z zaświadczeniami o dysleksji. Prym wiodą tu Gimnazjum Sportowe Stowarzyszenia Absolwentów Szkół Rolniczych w Trzcinicy (29 proc.) oraz Publiczne Gimnazjum Nr 1 w Zespole Szkół w Osobnicy (28 proc.) Na ostatnim (a może powinnam napisać na pierwszym?) miejscu są: Społeczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Lipnicy Dolnej (gm. Brzyska) i Gimnazjum Jana Pawła w Kątach (gm. Nowy Żmigród), Gimnazjum w Święcanach (gm. Skołyszyn) oraz Gimnazjum w Łubnie Szlacheckim (gm. Gm. Tarnowiec) – po 0 proc. Czyżby nikt tam nie słyszał o dysleksji? A raczej o zaświadczeniach o dysleksji. Komentarz zostawiam Czytelnikom.

Rzućmy okiem na wyniki uzyskane z poszczególnych przedmiotów. Na początek średnie wojewódzkie: zgodnie z danymi Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie gimnazjaliści z Podkarpacia nie odbiegają w wynikach egzaminu końcowego od swoich rówieśników z całej Polski. Średni wynik jest nawet o jeden procent wyższy niż w skali kraju.

Z języka polskiego podkarpaccy gimnazjaliści uzyskali 70 procent, z matematyki 50 procent, a z wiedzy o społeczeństwie i historii 57 procent. Natomiast z przedmiotów przyrodniczych 53 procent punktów, czyli o dwa punkty procentowe więcej, niż wyniosła średnia w Polsce.

Podkarpacki Kurator Oświaty Małgorzata Rauch, komentując wyniki tegorocznych egzaminów podkreśliła, że największą bolączką gimnazjalistów jest brak umiejętności zastosowania wiedzy w praktyce. Zdaniem pani kurator nauczyciele powinni tak zorganizować naukę, by na lekcjach znalazło się więcej zadań i ćwiczeń problemowych.

Przed analizą wyników poszczególnych szkół w naszym powiecie słowo wyjaśnienia. Istotne są nie tylko wyniki procentowe, ale także tzw. staniny, a nie każdy wie jak je interpretować. Ja nie wiedziałam, ale pomocny był wszechwiedzący internet.

Skala staninowa stosowana w pomiarze dydaktycznym odpowiada nam na pytanie jaką pozycję zajmuje wynik osiągnięty przez ucznia/absolwenta/szkoły na tle wyników osiągniętych przez całą badaną populację. Skala staninowa wprowadza 9 przedziałów wyników. W Polsce skala ta jest powszechnie używana przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i komisje okręgowe, przeprowadzające zewnętrzne egzaminy w oświacie. W praktyce Komisji utrwaliła się następująca tradycja nazywania kolejnych stanin:

 

 nazwa stanina

przedziały wyników
wyrażone w %

 procent wyników
zawarty w  przedziale

 1- najniższy 

 poniżej 4

   4 

 2- bardzo niski 

   4-10

   7 

 3- niski

 11-22

 12

 4- niżej średni

 23-39

 17

 5- średni

 40-59

 20

 6- wyżej średni

 60-76

 17

 7- wysoki

 77-88

 12

 8- bardzo wysoki

 89-95

   7

 9- najwyższy

 powyżej 95

  4

 

Analiza wyników w szkołach gimnazjalnych powiatu jasielskiego pokazuje między innymi, że z języka polskiego najlepiej wypadło Publiczne Gimnazjum we Wróblowej (gm. Brzyska) i Społeczne Gimnazjum w Opaciu (gm. Jasło). Obie szkoły uzyskały najwyższe wyniki: w procentach stosownie 87 i 88 i staniny po 9.
79 proc i stanina 8 – to wynik Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. św. Jadwigi Królowej w Jaśle.

Z matematyki liderami są: Publiczne Gimnazjum we Wróblowej (znowu ta sama szkoła?) – 70 proc. i stanina 8, Publiczne Gimnazjum im. ks. Piotra Skargi w Warzycach (g. Jasło) – 65 proc. i stanina 8 oraz Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kątach (gm. Nowy Żmigród) – 69 proc. i stanina 8.

Jak wygląda to w innych szkołach i przy innych przedmiotach łatwo znaleźć w poniższych tabelach.

Czy publikowane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Krakowie wyniki są adekwatne do poziomu nauczania w danych szkołach? A co z utartym stereotypem, że wiejskie szkoły są gorsze od tych w mieście? …

Lista nasuwających się pytań jest długa. Zapraszam Państwa do analizy wyników i konstruktywnej dyskusji. Niech będzie inspiracją dla naszych samorządowców, dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców.

Ewa Wawro

Szczegółowe wyniki dostępne są tutaj: http://www.oke.krakow.pl/inf/filedata/files/wyniki_szkoly_podkarpackie.pdf

1a2a